WERKEN AAN JE FIGUUR IN PLAATS VAN AAN JE GEWICHT?

Het trainen van de spieren gaat gepaard met vetverbranding, meer energie en een goede houding, het geeft je stofwisseling en zelfvertrouwen een boost. Naast de uiterlijke en mentale voordelen staan deze getrainde spiergroepen in voor het optimaal uitvoeren van dagdagelijkse bewegingen.

kRACHTTRAINING

Het trainen van de spieren gaat  gepaard met vetverbranding, meer energie en een goede houding, het geeft je stofwisseling en zelfvertrouwen een boost. Naast de uiterlijke en mentale voordelen staan deze getrainde spiergroepen in voor het optimaal uitvoeren van dagdagelijkse bewegingen. 

Krachttraining, zoals het woord  zelf zegt, is bedoeld om je kracht te verbeteren. Je kan ook aan krachttraining doen om spiermassa op te bouwen, je lichaam zichtbaar te verstevigen, sportprestaties te verbeteren en spanningsklachten te vermijden of verminderen (bijvoorbeeld rugklachten).

Krachttraining kan men op  verschillende manieren uitvoeren. Er kan gewerkt worden op oefeningen waarbij meerdere spiergroepen (samengestelde oefeningen om functioneel te trainen) aanbod komen of men kan zich richten op 1 bepaalde spiergroep (geïsoleerd trainen).

Op celniveau is het de bedoeling om door middel van deze  training de spier lichtjes te beschadigen. Je lichaam heeft het aanpassingsvermogen om die beschadiging te herstellen waardoor de spier in kracht en massa zal toenemen. Optimaal herstel is dus even belangrijk als de training zelf. Vergeet dus zeker niet gezond te eten en je getrainde spieren voldoende recuperatie te gunnen.

Foto 1: Geïsoleerd trainen – beweging in 1 gewricht

Foto 2: Samengesteld/functioneel trainen – beweging in meerdere gewrichten

FUNCTIONELE (SPIER)TRAINING

Deze leuke vorm van trainen staat in voor het gemakkelijker, veiliger en efficiënter uitvoeren van dagelijkse activiteiten. Het kan ook een goede aanvulling zijn op andere sporten (bv. trainen buiten het seizoen of ter blessurepreventie). Daarnaast vinden we deze vorm van trainen vaak terug in de revalidatie.

De oefeningen die hierin aanbod komen verschillen in functie van je niveau en je doelstelling, ze zijn dus voor iedereen haalbaar. Toch is begeleiding aan te raden zodanig je de oefeningen correct kan uitvoeren. Blessure vrij en doeltreffend! 

Net zoals zwemmen en gymnastiek is het functioneel trainen een totalitaire bewegingsvorm. Je traint er alle spieren en bevordert het algemene uithoudingsvermogen, het lichaamsbewustzijn, de balans, explosiviteit, coördinatie, flexibiliteit, mobiliteit en rompstabiliteit (core-stability).

Dit verschilt bijvoorbeeld met bodybuilding waarbij de doelstelling het vergroten van de spiermassa is (hypertrofie) en waarbij gebruik wordt gemaakt van geïsoleerde beweegvormen en andere trainingsmethodieken (zoals een verschil in het aantal herhalingen, sets, rusttijden,…).

Het is belangrijk om te weten dat spiermassa niet gelijk is aan spierkracht. De hoeveelheid spiermassa bepaalt echter wel het krachtpotentieel. Bijvoorbeeld een geoefende wielrenner kan met weinig spiermassa, maar met goed getrainde spieren meer kracht generen (wattage) op de fiets ten opzichte van een bodybuilder.

Check hier onze recente blogposts